Het is de directe confrontatie met de afbeelding en vooral de mensen die in zijn schilderijen figureren.
Martin van Wordragen
(Ammerzoden, 1928 – 2011)
“Waarom zijn de schilderijen van Martin van Wordragen zo bijzonder? Voor velen een overbodige vraag. Het is de directe confrontatie met de afbeelding en vooral de mensen die in zijn schilderijen figureren. We zien ons zelf in de taferelen of minstens iemand die we van nabij kennen. Zo worden we lotgenoten van zijn denkwereld die in vlakken, ovalen, strepen en dominerende tinten wordt neergezet. Martin schetst een kleurrijke uitvergroting van het leven.
Martin van Wordragen had een traditioneel klassieke opleiding genoten, dus schilderde hij noodgedwongen vele jaren natuurgetrouwe taferelen. Daar was de jeugdige Martin niet gelukkig mee. Hij had inmiddels kennisgemaakt met de Cobra-beweging en dat raakte hem diep. Dit was De Stijl die hij wilde; dit was schilderen vanuit het hart. Om zijn kennis te verbreden bezocht hij veelvuldig Musea en tentoonstellingen. In die tijd maakte hij ook kennis met (het werk van?) Constant Permeke, waardoor hij in de ban raakte van het Vlaams Expressionisme. Deze schilder en de Cobra-beweging zorgden voor een breuk met de traditionele Schilderkunst. Martin van Wordragen groeit hierdoor tot de schilder die we nu kennen.”
Cees Clijsen – galeriehouder voormalige Galerie de Kei